crisis empresa

Quin tipus d’empreses sobreviuran a la crisi?

La crisi sanitària provocada per la COVID-19 afecta l’economia en tots els nivells. No obstant això, són moltes les empreses que en sortiran reforçades, ja sigui pel canvi dels hàbits dels consumidors o per la caiguda de la seua competència. Però quins són els models de negoci que sobreviuran a aquesta crisi? A continuació, repassam alguns exemples en què et pots inspirar. Qui ha dit que una crisi no és una bona situació per emprendre? 

 

  • Lloguers: quan una societat s’enfronta a una situació de crisi, la capacitat de consum dels ciutadans cau. Aquesta situació provoca que moltes persones que no es poden permetre la compra d’objectes necessaris per a la seua vida quotidiana o per a la feina, com un cotxe o determinades màquines o dispositius electrònics, puguin optar per un model de pagament per ús o per temps fix. A més, aquesta fórmula té avantatges fiscals per als autònoms i les empreses, de manera que és perfecta per quadrar balanços i evitar fer fallida.

 

  • Segona mà: la mateixa raó que hem comentat en el punt anterior ens du a afirmar que les botigues de segona mà són una bona oportunitat de negoci en temps de crisi. A més de no necessitar una gran inversió, aquest model de negoci ajuda tant les persones que necessiten liquiditat (desfent-se d’objectes que no necessiten) com les que busquen adquirir béns a un preu econòmic.

 

  • Formació en línia: l’aprenentatge en línia (e-learning) no és cap novetat, però no hi ha dubte que, després de la crisi del coronavirus, la formació en línia es presenta com un sector a l’alça. La situació ha evidenciat les enormes oportunitats que ofereix la virtualitat a l’hora d’impartir qualsevol tipus de formació i no només en centres educatius, sinó a les empreses en general.

 

  • Logística: la pandèmia del coronavirus ha donat l’empenta que encara necessitava el comerç digital per generar total confiança i acceptació entre els usuaris. Segons la consultora Nielsen, les compres en línia van augmentar gairebé un 75% durant el confinament i el més rellevant és que l’11,5% d’aquests consumidors no eren compradors digitals abans del coronavirus. Això ha suposat un increment de la necessitat d’un abastament més distribuït, coordinat i rastrejable, sense renunciar als avantatges de les economies d’escala.

 

  • Menjar per endur: ha estat una altra de les grans bombes de la pandèmia. I encara que alguns restaurants ja disposaven d’un servei a domicili (delivery), altres s’hi han atrevit per primera vegada durant el confinament. La veritat és que les fórmules de menjar a domicili s’han multiplicat en els darrers mesos, cosa que ha beneficiat no només els restaurants, sinó també les companyies de repartiment i les que fabriquen envasos d’un sol ús per transportar el menjar (take away), entre altres.

 

  • Digitalització d’empreses: la digitalització ha estat el taló d’Aquil·les de moltes pimes i la crisi de la COVID-19 ho ha posat en evidència. Des d’una cosa tan aparentment bàsica com elaborar una pàgina web que vengui fins a aplicar la tecnologia més puntera per a cada sector: tots els processos d’una empresa poden ser digitalitzats per augmentar-ne l’eficiència. D’aquesta necessitat en concret sorgeixen noves línies de negoci (serveis integrals de digitalització, negocis especialitzats en una etapa concreta…).


Aquestes són només algunes idees d’alternatives d’emprenedoria per a l’anomenada era post-COVID-19. Si t’estàs plantejant emprendre i encara no tens clara la idea en què enfocar-te, et resultarà útil analitzar amb calma els punts esmentats per intentar esbrinar com evolucionarà el comportament dels consumidors i quines necessitats poden tenir en el futur. Respondre a aquestes dues qüestions t’ajudarà a trobar una bona idea de negoci. No oblidis ajudar-te d’un pla d’empresa i una bona anàlisi DAFO que avaluï totes les eines necessàries per dur-la a terme!