Establir-se com a emprenedor o professional independent és un procés complex, i la dificultat de consolidar una cartera de clients ho demostra. Avui abordarem una de les preocupacions bàsiques que tindràs com a autònom, freelance o nòmada digital: com aconseguir els teus primers clients. Pren nota d’aquests cinc passos clau i segueix-los un a un. Més tard o més prest… els clients arribaran!

  1. Usa els teus cercles de confiança

En aquesta vida, tot gira al voltant dels contactes personals. Usa els teus cercles de confiança. Inverteix temps a crear llaços socials i professionals sòlids que et puguin obrir portes en el futur. Si has decidit emprendre i tens algunes relacions dins el mercat, fes-los saber que busques clients. Poden passar dues coses: que acabin convertint-se en compradors dels teus productes o que difonguin el teu negoci entre la seva xarxa de coneguts. Pots fer-ho mitjançant llistes de difusió a WhatsApp o per correu electrònic, encara que és millor el tracte personalitzat amb els contactes en qui tens dipositades més expectatives.

  1. Dissenya un lloc web atractiu

El segle XX van ser les targetes de visita, que es lliuraven a clients potencials per atreure’ls al negoci. Avui també segueixen funcionant, tot i que cada vegada més les pàgines web actuen com les noves targetes de visita. Què esperes per crear-ne una per al teu negoci? Llevat que et dediquis al desenvolupament web, deixa-ho en mans d’un estudi professional. Per aconseguir clients per Internet has de tenir un lloc web clar i segur, que ofereixi diverses opcions de contacte i informació clara i atractiva sobre el teu producte o servei. I si hi inclous opcions de pagament fiables, afinaràs el procés de venda.

  1. Inverteix en màrqueting! Les xarxes socials són les teves aliades

El món viu pendent d’una pantalla. Les xarxes socials són caladors de negoci excepcionals. Constitueixen la revolució en marxa més gran que ha patit la comunicació, ja que han aconseguit entrar a casa nostra i consumir hores de la nostra vida. Promoure el teu negoci en xarxes socials amb màrqueting de continguts és vital. Obre’t un perfil d’Instagram per a negocis i introdueix la teva marca a Facebook i Google Business. Altres opcions que hauries de valorar són LinkedIn i, segons el negoci, Twitter. El nostre consell és clar: tria tres o quatre xarxes en les quals creus que hi ha la teva audiència i focalitza els teus esforços.

  1. Penetra en el mercat amb preus modests i mostres gratis

Els començaments mai no són fàcils per a cap emprenedor. Les empreses que avui facturen grans quantitats de diners van vendre més barat en el passat. Per penetrar en el mercat i aconseguir els teus primers clients, fixa preus modests al principi i ofereix mostres gratis. És important conèixer bé la legislació i el teu mercat, però mai venguis béns per sota del seu preu de cost.

Oferir mostres gratis és una tècnica que cal aplicar amb mesura. Alguns clients se n’intentaran aprofitar, així que estableix bé les teves condicions i fes-les complir. Una altra alternativa és aportar valor a la teva audiència amb regals a través d’una estratègia de màrqueting per correu electrònic (creant un lead magnet) i esperar retorns en forma de clientela.

  1. Mostra’t en mercats web i trobades del sector

Els mercats web  i les trobades de negocis per sectors constitueixen opcions de gestió de xarxes interessants per a freelances o emprenedors que busquen els primers clients. Upwork, Fiverr o Malt són punts de trobada molt útils al principi per aconseguir clients per Internet. D’altra banda, és recomanable seguir la premsa especialitzada en el teu sector i informar-te de trobades de negocis. Apunta-t’hi i fes relacions. Presenta-hi el teu producte o servei, i fes-ho amb personalitat. Si no et deixes vèncer per les dificultats, acabaràs veient-ne els resultats.