A Espanya hi ha més emprenedors del que sembla, encara que no hi pensis com un grup nombrós. Per confirmar aquesta afirmació, només cal veure l’alt percentatge d’autònoms en actiu que hi ha al país. Només a Eivissa, segons dades de l’Institut d’Estadística de les Illes Balears del darrer trimestre de 2020, del total de 5.141 empreses donades d’alta a l’illa, 1.689 (el 32%) eren persones físiques.

Emprendre és una aventura dominada per l’estrès, en la qual el mateix emprenedor s’ha de mantenir al dia de l’actualitat del sector. El problema és que les obligacions empresarials, sobretot a l’inici, deixen poc marge per a la formació. I, com que som conscients d’aquesta debilitat que frustra bastants iniciatives, et duim cinc claus senzilles per traçar el teu propi pla d’autoformació en els negocis. I és que, encara que no ho creguis, es pot aprendre a emprendre!

  1. Fixa’t metes d’aprenentatge concretes i un full de ruta

El primer pas és tenir clar que necessites mantenir-te permanentment actiu i actualitzat. Per això, fixa’t metes d’aprenentatge concretes (per exemple, desenvolupar les habilitats de vendes durant l’any en curs) i un full de ruta clar per assolir-les.

Una opció interessant en aquest punt és sondejar quines habilitats demana el mercat en el qual has emprès. Aquí tens dues possibilitats: enfocar-te en les que et van bé per ser el millor o millorar els aspectes en què falles. Sigues honest amb tu mateix; d’això dependrà en part el teu negoci.

  1. Apunta’t a cursos en línia, cursos universitaris i a espais de cotreball

Una vegada que tens clar cap a on orientaràs el teu pla autoformatiu, has de passar a concretar-lo amb cursos, formacions, ponències, trobades i tot el que estigui al teu abast. No oblidis que l’aprenentatge és a qualsevol lloc si el saps veure; només l’has de cercar.

Tria les formacions que et convencin després d’un període de recerca d’informació a fons. Demana als coneguts, si cal, i fixa’t un límit econòmic anual per formar-te. La formació de l’emprenedor és ja una necessitat real. Serà una inversió i no una despesa.

  1. Reserva un horari setmanal per formar-te

Ja tens clar què has de millorar i com ho faràs. Si t’has inscrit a algun curs presencial o en línia, reserva un horari a la setmana per complir-lo. Abunden els emprenedors apuntats a formacions que, per falta d’organització, obliden les seves motivacions. No en siguis un. Ah! I aprofita part del teu temps lliure per llegir llibres de negocis o especialitzats.

Seria interessant que, dins d’aquest horari, incloguis un breu període de temps per verificar si vas complint els teus objectius. Per això, crea un sistema efectiu de recompenses: per cada setmana d’aprenentatge i treball, pren-te el dematí de diumenge lliure (si la teva feina t’ho permet).

  1. Extreu tot l’aprenentatge possible dels teus clients

Com no podia ser d’una altra manera, emprendre et fa tractar amb clients, que poden ser persones físiques o empreses, més o menys nombrosos, més o menys educats, i fer més o menys soroll… Però tots tenen una cosa en comú: són els teus nous caps i els has d’agradar. Aprèn d’ells tot el que puguis i escolta’ls. 

Anota en un quadern privat comentaris i suggeriments de millora i demana’ls-en si no te’n fan. A llarg termini, amb més experiència i coneixement, podràs revisar-los i aplicar tècniques i estratègies per corregir errors.

  1. Estigues informat de les notícies del sector

Per al final hem deixat un punt que pot generar certa controvèrsia. Si bé hi ha autors dins el món de l’emprenedoria, com el famós Tim Ferriss, contraris a la tesi de llegir la premsa (en el seu llibre La semana laboral de cuatro horas al·lega, en certa manera, que això contribueix des de l’inici del dia a alterar les teves prioritats), la veritat és que no està de més fer-ho.

Per això, direm que és útil marcar-se uns horaris per seguir premsa especialitzada o navegar per les xarxes socials per temptejar l’actualitat, i ho has de fer. No hi malbaratis el teu temps, però dedica-hi uns minuts al dia; és molt recomanable estar informat. Les raons? El món canvia minut a minut, com la teva clientela i fins i tot la llei. Si ets emprenedor, has de controlar ambdós factors.