abril 28, 2024

ajuntamentdaltvila

sinimagen

La Junta de Govern Local de l’Ajuntament d’Eivissa ha acordat, en convocatòria extraordinària i urgent, aprovar inicialment la documentació del Pla especial del port d’Eivissa i l’estudi ambiental estratègic.

Com a conseqüència d’aquesta aprovació, també s’ha acordat sotmetre a informació pública el Pla especial del port d’Eivissa, juntament amb la documentació corresponent a la seua tramitació ambiental, durant un termini de 45 dies hàbils. Durant aquest període l’expedient quedarà a disposició de qualsevol persona que el vulgui examinar per tal de presentar les al·legacions que es considerin convenients.


El Pla Especial del Port d'Eivissa és de caràcter autònom, ordena la zona de servei del port, complint amb les determinacions de la Delimitació d'Espais i Usos Portuaris (DEUP) del Port d'Eivissa, aprovat per Ordre TMA/549/2021, de 20 de maig de 2021.

“Aquest pla compleix també amb els objectius establerts per al desenvolupament de l'àrea portuària de la ciutat d'Eivissa, els quals es recullen en la memòria de gestió de la vigent revisió del PGOU d’Eivissa i que consisteixen en la nova ordenació de les activitats i usos portuaris a fi d'obrir la zona del port a l'ús i gaudi dels ciutadans i en la recuperació del front marítim per a la ciutat.

És per això que s'ha informat favorablement el document del Pla Especial del Port d'Eivissa”, ha manifestat l’alcalde de l’Ajuntament d’Eivissa, Rafael Triguero, després de la Junta de Govern Local, convocada de forma extraordinària i urgent.

 

OBJETIUS


Sobre els objectius d’aquest Pla, els principals són dotar d'una eina urbanística a l’Autoritat Portuària de Balears (APB) i a l'Ajuntament d'Eivissa per a la correcta gestió i explotació del domini públic portuari; establir un consens entre ambdues en relació amb aspectes urbanístics, necessari per a atorgar les corresponents llicències i autoritzacions d'activitats i obres en el port; establir un marc clar de seguretat jurídica per als operadors i concessionaris del port, com a atorgament de concessions, autoritzacions i realització d'inversions; racionalitzar els espais i usos portuaris en nom de l'augment de l'eficiència portuària, millorar la interacció port-ciutat, fomentant els passejos ciutadans, obrint el port a la ciutat, sempre que es garanteixi la correcta explotació portuària, mitigar possibles problemes de mobilitat generats pels desenvolupaments proposats, i potenciar, en la mesura que sigui possible, la mobilitat sostenible; alinear el port amb els objectius ambientals i de sostenibilitat aplicables a nivell sectorial (sector portuari), municipal, autonòmic, nacional i supranacional, amb especial esment a l'adaptació i mitigació al canvi climàtic.

Així mateix, es plantegen objectius de caràcter mediambiental com minimitzar els efectes del Pla Especial en els espais naturals d'interès, millorar l'eficiència energètica i reducció d'emissions i valorar els Béns d'Interès Cultural presents en l'àmbit portuari.
Quant al contingut, el Pla Especial s'organitza en vuit àrees funcionals que tenen com a base els usos assignats en la DEUP i realitza una proposta d'ordenació per a cada àrea. Les àrees definides en el Pla Especial són les següents:


- Àrea 1 Molls sud
- Àrea 2 Ribera ponent - Sud
- Àrea 3 Club Nàutic
- Àrea 4 Ribera ponent – Nord i molls comercials
- Àrea 5 Ribera nord – Marina Eivissa
- Àrea 6 Ribera nord – Marina Botafoc Eivissa
- Àrea 7 Dàrsena de Botafoc
- Àrea 8 Far de Botafoc

A l'Àrea 1, Molls sud, es preveu consolidar l'edificabilitat i altura dels edificis
existents (Es Martell, carrer Lluís Tur i Palau núm. 1 i estació transformadora) i incorporar una reserva de 150 m² de superfície en planta baixa per a la construcció de pèrgoles. No es preveu la construcció de cap edificació fixa per donar servei al trànsit de creuers, “tret que algun organisme públic sol·liciti justificadament alguna instal·lació fixa”. Es contempla la possibilitat d'una instal·lació desmuntable per albergar els escàners i altres elements de seguretat i protecció que donin servei al trànsit de creuers. En relació als usos de les edificacions existents, a l'edifici des Martell es proposa situar serveis per als usuaris de les dàrsenes nàutic-esportives de Llevant i Ponent, limitant els usos a comerços o establiments públics, en concret tipus cafeteria, cantina o sales d'exposicions i conferències. S'exclou la possibilitat d'implantació de restaurants, cafès-cantants, cafès-teatres, cafès-concerts i tablaos flamencs, així com discoteques, sales de ball o sales de festa. A l'edifici situat al carrer de Lluís Tur i Palau núm. 1 es proposa mantenir l'ús actual (comercial, administratiu i habitatges d'ús exclusiu de personal de l’APB). No obstant això, s'haurà de prescindir de l'ús residencial perquè segons el que estableix l'article 72.3 del TRLPEMM, es tracta d'un ús prohibit en tot l'àmbit del domini públic portuari.


A l'Àrea 2, Ribera ponent – Sud, es preveu eliminar el trànsit Eivissa-Formentera que acull actualment i que la línia d'atracada alliberada aculli els usos nàutic-esportius i trànsit local. Es proposa la demolició de l'edifici de l'actual Estació Marítima Eivissa-Formentera per construir una o diverses edificacions d'una sola planta, sense superar l'edificabilitat existent i situar en aquestes usos associats al trànsit local (taquilles de venda de bitllets i serveis per a la dàrsena nàutic-esportiva de ponent). S'exclou aquí també la possibilitat d'implantació de restaurants, cafès-cantants, cafès-teatres, cafès-concerts i tablaos flamencs, així com discoteques, sales de ball o sales de festa. Així mateix, es preveu renovar el passeig en el moll de la ribera de ponent i la incorporació de 150 m2 de pèrgoles per potenciar l'espai com a lloc d'estada. A més, es preveu la realització d'un nou carril bici per donar continuïtat al dels molls sud i del passeig de Joan Carles I.


A l'Àrea 3, Club Nàutic, es proposa consolidar l'edificabilitat de les edificacions existents i augmentar-la per permetre l'ampliació i millora d'aquestes instal·lacions, mantenint el seu ús actual per atendre la nàutica social. Es preveu reduir la zona dedicada a escar, deixant aquesta instal·lació per a reparació i manteniment de petites embarcacions. Es preveu la realització d'un nou carril bici per donar continuïtat al carril bici dels molls sud i del passeig de Joan Carles I i la construcció de 150 m2 de pèrgoles.


A l'Àrea 4, Ribera ponent – Nord i molls comercials, es preveu la implantació de la nova Estació Marítima Eivissa-Formentera, així com, la reorganització del viari existent amb l'objectiu de millorar la mobilitat interna del port i general de la ciutat. Es proposa el trasllat de la Confraria de Pescadors i la zona de manteniment i reparació d'embarcacions als molls comercials i incrementar l'edificabilitat de l'àrea per a l'ampliació futura de les instal·lacions existents, així com per a la construcció d'una instal·lació de generació i/o subministrament d'energia a vaixells.


A més, es proposa incorporar un aparcament de 700 places subterrani, sota la terminal Eivissa-Formentera, amb l'objectiu de solucionar la demanda de places a l'àrea i de les àrees adjacents i es preveu consolidar l'edificabilitat de la zona d'edificis administratius permetent la seua reconfiguració i la construcció de 2.247,46 m2 de pèrgoles.

 

A l'Àrea 5, Ribera nord – Marina Eivissa, es proposa reduir l'edificabilitat i l'ocupació de l'àrea a la corresponent als paràmetres existents anteriorment a les últimes ampliacions realitzades, així com la reconfiguració de l'edificació segons els paràmetres fixats en les NU, quan s'extingeixi la concessió existent actualment. Transitòriament, es proposa mantenir les edificacions desmuntables aprovades fins que s'extingeixi l'actual concessió. Per tant, es proposa mantenir els usos actuals, que inclouen els serveis associats a l'ús nàutic-esportiu, establiments de restauració i comerços; es preveu augmentar la dotació d'aparcaments mitjançant la incorporació d'un aparcament soterrat i incentivar les mesures per fer més permeables i accessibles les instal·lacions integrant el passeig de Joan Carles I amb la làmina d'aigua. A l'article 52 de les NU s'estableixen les condicions d'edificació, els paràmetres urbanístics i els usos detallats d'aquest àrea.

 

A l'Àrea 6, Ribera nord – Marina Botafoc Eivissa, es preveu la reconfiguració total de l'edificació de l'àrea segons els paràmetres fixats en les NU. Es proposa mantenir els usos actuals, que inclouen els serveis associats a l'ús nauticoesportiu, establiments de restauració i comerços.
Així mateix, s’ofereix conservar la superfície edificada dels dos edificis d'apartaments, encara que els nous edificis que es realitzin en el seu lloc s'hauran de dedicar als usos admesos, eliminant l'ús residencial. No es descarta que aquests nous edificis puguin acollir edificis d'administracions directament relacionades amb l'activitat portuària. A continuació, es proposa incorporar un aparcament subterrani per donar resposta a la demanda actual i futura de l'àrea.


A l'Àrea 7, Dàrsena de Botafoc, es preveu consolidar l'edificabilitat de la nova Estació Marítima d'Eivissa. Es proposa incorporar una reserva d'edificabilitat que permeti la construcció de les edificacions necessàries per adaptar-se als futurs requeriments de seguretat, per a l'ampliació de l'edifici de l'Estació Marítima i per a la construcció d'una infraestructura de quarantena de mercaderies amb una edificabilitat de 2.000 m2. Així mateix, es preveu la construcció d'instal·lacions de generació i subministrament d'energia a vaixells amb una edificabilitat de 2.000 m2 i d'una pèrgola per a l'aparcament de superfície 2.500 m2.


A l'Àrea 8, Far de Botafoc, es proposa incorporar nous usos relacionats amb la interacció port-ciutat en el far i les edificacions annexes, com poden ser restauració, comerços, equipaments culturals, etc., no descartant donar continuïtat a l'ús actual de forma totalment o parcialment.


Sobre el far de Botafoc, es troba catalogat en el Catàleg Municipal de Patrimoni Històric de la Revisió del PGOU d'Eivissa, i segons l'indicat en aquest, s'haurà de mantenir l'ús actual d'equipament portuari, per la qual cosa els usos proposats no es troben permesos.
Recalcar que a les vuit àrees mencionades anteriorment s'exclou la possibilitat d'implantació de cafès-concerts, cafès-teatres, cafès-concerts i tablaos flamencs, així com discoteques, sales de ball o sales de festa.


En relació als elements catalogats existents en l’àmbit del Pla Especial del Port d'Eivissa, s'estarà al que es disposa en els respectius catàlegs de
protecció: el Catàleg de protecció edificatòria i urbanística del Pla especial de protecció i reforma interior (PEPRI) de sa Penya, la Marina i zona d'eixample de Vara de Rey i el Catàleg Municipal de Patrimoni Històric de la Revisió del PGOU d'Eivissa. Els elements catalogats se situen en l'Àrea 1 i l'Àrea 8 de l'àmbit portuari i són els següents:


• Monument als Corsaris, el qual es troba catalogat en la fitxa núm. 18 del Catàleg de protecció edificatòria i urbanística del Pla especial de protecció
i reforma interior (PEPRI) de sa Penya, la Marina i zona d'eixample de Vara
de Rey, amb un grau de protecció 1.1.
• Dic de Llevant (es Mur) i Far del port, el qual es troba catalogat en
la fitxa núm. C41 del Catàleg Municipal de Patrimoni Històric de la Revisió del PGOU d'Eivissa, amb un grau de protecció de categoria B.
• Far de Botafoc, el qual es troba catalogat en la fitxa núm. C40 del Catàleg Municipal de Patrimoni Històric de la Revisió del PGOU d'Eivissa, amb un grau de protecció de categoria B.


Les intervencions a realitzar en els elements catalogats, així com els usos a implantar en aquests, s'ajustaran al que es disposa en els respectius catàlegs i
hauran de comptar amb l'informe previ, preceptiu i vinculant de la Comissió Municipal de Patrimoni.

Wpp